Het ontstaan

Het succesverhaal van Baden Powell was ook in Zele te horen. Geïnspireerd door het boek "Scouting for boys" werd door parochiepriester Hippolyte De Smedt, samen met een paar hogeschoolstudenten, een gestructureerd groepje verkenners opgericht. De Zeelse patrouille liet zich in 1933 aansluiten bij V.V.K.S.

Hippolyte De Smedt zocht een naam voor de groep en liet zich inspireren door zijn broer die net bij de paters Jezuïeten binnenging. Deze orde had St.-Ignatius als patroonheilige. Vanaf '33 is de Zeelse St.-Ignatiuseenheid in het archief van het verbond terug te vinden.

In Zele zelf moest de prille scoutsbeweging opboksen tegen allerlei vooroordelen (Baden Powell was militair en nog erger: protestant) en het duurde daarom tot augustus 1934 vooraleer het "statieportret" van de Zwaluwen, de eerste patrouille, gemaakt werd. De eerste (officiële) vergadering ging door in de Kloosterstraat in het gebouw boven de poort van Julien Troch.

Scouting in oorlogstijd

Enkele fragmenten uit "Logboek met Ezelsoren".

"Op vrijdag 10 mei 1940 begon de lang gevreesde oorlog. Als een ijskoude winter nam hij bezit van het land en verlamde bijna alle normale bezigheden. Vroeg in de morgen, om 5u50, cirkelden Duitse vliegtuigen over Lokeren en Zele. Er was zes keer luchtalarm. In Lokeren bombardeerden 12 Junkers de markt". (…)

"Op woensdag 15 mei was er opnieuw elf keer luchtalarm. Alle weerbare mannen tussen 16 en 35 moesten verzamelen. Hier in Zele vertrokken velen. Ze geraakten verspreid en aan hun lot overgelaten in Frankrijk. Zo'n 18 Zeelse scouts, samen met een viertal andere jongens, reisden met de fiets naar het Zuiden". (…)

"In 1943 bombardeerden de Engelsen, wellicht misleid door een circustent, de stad Lokeren. Een groot deel van de Sterrestraat lag in puin. Een tiental Zeelse scouts werd dadelijk ingezet. De groep werd ingedeeld bij de "dodendienst" en had tot taak de lichamen van de slachtoffers vanonder het puin te halen en ze voor de hulpdiensten te verzamelen."

Nog veel meer kan je lezen in het boek "Logboek met Ezelsoren, 65 jaar scouting in Zele". Dat boek werd in oktober 1997 door de Zeelse Oud-Scouts uitgegeven ter gelegenheid van de viering van het 65-jarig bestaan van de Zeelse scouts.

Belangrijke Data

1943 - De stichting van de gidsen. De gidsen werden in Zele voor de eerste keer opgericht in augustus 1943. E.H. Emiel Ivens herorganiseerde het bestaande meisjespatronaat en gaf het een gidsenstructuur. In maart 1944 legden de eerste gidsen hun belofte af. Alles was aanwezig behalve de uniformen. De groep was verboden door de dekenij en verdween enkele jaren later.

1967 - Pas op 16 april 1967 vond de stichtingsvergadering van de nieuwe gidsengroep plaats. Mevr. Claes was de eerste groepsleidster.

1975 - AKABE werd in Zele in september 1975 opgericht. Mevr. De Graeve had toen al enkele keren de V.P.-werking voor gehandicapten in de scoutshemen georganiseerd. Herman Van Acker was de bezieler maar Paul Cooreman was de eerste groepsleider.

1993 - De Hennepstam, de Zeelse Oud-Scouts, werden opgericht na een etentje ter gelegenheid van het zestigjarig bestaan van de Zeelse scouts. De startdatum was 5 juni 1993. Robert Van Uytfanghe, Hugo Van Avermaet, Roland De Beule en Ann Verlaeckt structureerden de vereniging in haar huidige vorm.

2014 - De terreinen en hemen zoals we ze tot nu toe kenden, krijgen een andere vorm. Door de komst van een nieuwe woonwijk naast en op het scoutsterrein werd een grondruil afgesproken. Het grasveld kwam rechts van het bos te liggen en een deel van het bos werd gerooid.

2015 - Meer dan 2000m² groen werd aangeplant, de wegel werd omgevormd tot een geasfalteerde weg met de naam "Scoutsstraat" en de verbouwingsplannen werden opgesteld.

Ons logo

Het logo van de zeelse scouts en gidsen dateert van het scoutsjaar 1989-1990 en is van de hand van toenmalig groepsleidster Ann Verlaeckt. Het werd door de groepsraad verkozen boven twee andere ontwerpen. Centraal staat een combinatie van het scoutsteken (bovenkant) en het gidsensymbool (onderkant). De platte knoop symboliseert de techniekenwerking die een belangrijke plaats heeft in de Zeelse scouts- en gidsenwerking. De gebruikte kleuren, geel met rood afgelijnde tekeningen op een groene achtergrond, zijn de kleuren van de vlag van de gemeente Zele. Het logo wordt door alle Zeelse scouts en gidsen op de klassieke grijze scoutsdas gedragen.